Joulunodotus ja laihduttajan haasteet

Joulunodotus ja laihduttajan haasteet

100 kcal

Joulunodotus haasteiden aikaa

Joulunodotus on haasteiden aikaa monelle laihduttajalle ja painonhallitsijalle. Joulu alkaa vuosi vuodelta aiemmin ja kauppojen hyllyille tulevat jouluherkut sekä joulun tavarat. Pikkujouluja ja joulujuhlia riittää työpaikalla, harrasteporukoissa kaverien kanssa ja aina on aikaa torttukahville. Toki pitää osata myös nauttia hyvällä omallatunnolla näistä ilon hetkistä silloin, kun aika on. Aina ei tarvi olla niin tiukkapipoinen ja elämääkin välillä on.

Mutta mitä ne haasteet ovat sitten laihduttajille, jotka haluavat päästä tavoitteeseensa tai painonhallitsijalle, joka ei halua joulun jälkeen jälleen laihduttaa suuria määriä ja kärsiä ähkystä. Miten näistä haasteista pääsee eteenpäin. Sitä kannattaa välillä pysähtyä miettimään. Samalla voi miettiä, mikä on itselle tärkeää. Päästä tavoitteisiin ja voida hyvin joulun jälkeenkin vai palata arkeen vasta joulun jälkeen oli olo sitten mikä on. Jokaisen tulisi kuitenkin kunnioittaa jokaisen tapaa viettää joulun aikaa ja elää itse niinkuin haluaa… Eikä kannata puputtaa herkkuja niille, jotka haluaa elää kevyemmin joulun aikaankin.

sadonkorjuukasviket

Joulusuklaat

Kaupassa käynti on monelle painajaista, kun pitää mennä herkkuhyllyjen ohi. Jos joka kerta ostaa mitä mieli tekee, ehtii kiloja kertyä helposti jo ennen joulua. Esim. yhdessä 200 g:n suklaalevyssä on n. 1000 kcal. Eli jos syöt viikon jokaisena päivänä yhden suklaalevyn ylimääräisenä, saat viikon kuluessa kilon painoa lisää sillä 1 läskikilo on n. 7000 kcal. Suklaa konvehdissa on n. 50 kcal joten jos syöt n. 140 palaa, niin saat sen kilon myös vyötärölle. Joku voi sanoa, että eihän levyä tai kovehtirasiaa voi kerralla syödä. Mutta totuus on, että se ei ole mikään ongelma meille herkkusuille.  Ei minullekaan, vaikka olen Cambridge Valmentaja.

Kauppaan ei todellakaan kannata mennä nälkäisenä. Jos pitää katsella karkkivalikoimia, voi katsoa sillä silmällä, että mitä tekisi kaikkein eniten mieli ja ostaa sitä itselle sitten jouluksi, mutta vasta lähempänä joulua sillä tontut voi syödä ne varkain. Ja jos jotain on saatava, niin osta jokin pieni vaikkapa pätkis tms. ja syö se hitaasti pieninä palasina ajan kanssa. Jos ostaa ison määrän kerralla, syö sen hotkimalla, mutta jos sitä on vähän, malttaa syödä sen hitaasti ja sama nautinto siitäkin tulee.

sadonkorjuukasviket

Torttukahvit ja joululounaat

Mitä joulu olisi ilman joulutorttuja, ei mitään… Ei niin, mutta kuinka monta niitä pitää syödä, niin sillä on merkitystä. Jos syö vaikkapa yhden viikossa, niin sillä ei ole suurta merkitystä, mutta jos niitä syö joka päivä ja useita, niin sillä on. Yhdessä joulutortussa on n. 200 kcal tai vajaa riippuen tortun koosta. Jotta lihot yhden kilon, pitää niitä syödä 35-40kpl. Onko se paljon vai vähän???

Jouluruokailut ovat myös monesti haaste. Jos keräät lautaselle isot siivut kinkkuja, lohta, majooneesipitoisia juttuja, kermaperunoita yms. Kertyy niistä helposti paljon sulateltavaa. Onneksi nykyään ruokatarjoiluissa on usein myös perussalaatteja. Kannattaa kerätä lautaselle vihanneksia ensin mahdollisimman paljon ja sitten vasta ne raskaammat  rasvaisemmat ruuat. Joululaatikot eivät pääsääntöisesti ole energiapommeja, mikäli niihin ei ole lotrattu paljoa kermaa ja voita. Niitä voi yleensä ottaa reilummin.

Jouluruokailua ennen ei kannata olla päivää syömättä, vaan syödä normaalisti päivän muut ateriat, jolloin verensokeri pysyy tasaisempana, eikä sitten kauho oikein nälkäisenä lautasta kukkuroilleen. Yksi paljon kasviksia sisältävä jouluateria ei lihota, vaan ne muut jutut mm. juomat ja herkut. Jos laihdutat, niin järkevillä valinnoilla pääsee jo pitkälle.

sadonkorjuukasviket

ARarb Tässäpä oli alkuun muutamia joulun haasteita herättämään ajatuksia siitä, mitkä ovat sinun haasteita joulunodotuksen aikana. Jos joulun aika on sinulle painajainen jo ennen joulua kaikkien herkkujen yms. kanssa, niin listaa ne sinun haasteesi paperille ja mieti miten voisit ainakin osasta haasteista selvitä ilman että saat ähkyä tai muutamaa ylimääräistä kiloa joulun aikana. Mieti mitä mielekästä tekemistä löydät, kun niitä mielitekoja tulee. Minulla on ollut nyt useampana jouluna tämä joulukalenterin teko, jolloin en ole ehtinyt syömään herkkuja, puhumattakaan, että oisin leiponut, kuten ennen joulun aikaan.

Sivuan näitä joulun ajan haasteita ja miten niihin voi vaikuttaa myöhemmissä luukuissa. Luvassa juttua myös siitä miten minä elin ennen ylipainoisempana jouluaikaan ja millainen joulunaika minulla on nykyään. Sen voin sanoa jo nyt, että minäkään en ole täydellinen ja varmasti lipsun suunnitelmistani jossain vaiheessa ja aion syödä jouluna herkkujakin. Elämää on ja kukin menemme tavallamme.

Aiemmissa joulukalentereissa on myös monia juttuja jouluherkkuihin ja ruokiin liittyen. Kaloreita löytyy aiemmistakin ja tulee löytymään tässäkin kalenterissa.

Huom! ARVONTA Fb kanavallani CambridgeValmentajaOutiKolehmainen ja siihen voi osallistua myös ig sivuillani outikolehmainen 1 luukun kohdalla Kerro siellä mikä on sinun haasteesi joulun aikana.

Pääset linkeistä katsomaan lisää tämän vuoden ja aiempien viuosien joulukalentereiden luukkuja…