Nyytit kasviksista ja kanasta

Nyytit kasviksista ja kanasta

kasvis nyytti

Nyytit kasviksista ja kanasta

Nyytit on helppo ruoka kanasta ja kasviksista. Nyyttiin voi laittaa lihaa, kanaa tai kalaa ja mitäkasviksia mieleen vain tulee. Myös peruna sopii hyvin sinne. Teen monesti nyyttejä myös pakastekasviksista, koska silloin ei tarvi erikseen pilkkoa ja minun pakasteessa on yleensä paljon erilaisia kasviksia. Tällä kertaa kurkkasin jääkaapin alalokeroon ja otin nyytteihin niitä mitä löytyi ja kanaa sattui löytyyn myös.

kasviksia nyyttiin

Ohje

90 g kananfile ( 108 kcal/100g) -> 98 kcal

80 g punajuuria (44 kcal/100g) -> 35 kcal

100 g porkkanaa (33 kcal/100g) -> 33 kcal

80 g sipulia (29 kcal/100g) -> 23 kcal

1rkl vettä

Yrttisuolaa ja pippurisekoitusta

Koko ateria 189 kcal

Pilko vihannekset, laita ne leivinpaperilla vuoratulle folion päälle. laita vihannesten päälle kananfileet. Laita nyytti tiukasti kiinni ja uuniin n. 200 C. tällä kertaa nyytti oli uunissa n. tunnin.

Huom! Aterian energiamäärät on laskettu raakojen ainesten mukaan ja ne on katsottu Finelistä.

pilkotut kasvikset

 Mitä nyytit sisältää

Tässä nyytissä tulee jo yli puolet päivän kasviksista. Vuorokaudessa tulisi syödä kasviksia vähintäin puolikiloa ja mielellään myös erivärisiä.

Kana sisältää proteiinia n. 20g / 100g eli n. kolmanneksen siitä mitä n. 60 kg painava ihminen tarvitsee. Valmentaessani monet asiakkaani ovat sanoneet, että he eivät saa riittävästi proteiinia ja siksi syövät rahkaa, proteiinipatukoita yms. Todellisuudessa saamme helposti sitä riittävästi ilman kaiken maailman proteiinijuttuja.

Koko annoksessa on ravintokuitua n. 6 g.

Tähän annokseen voi lisätä halutessa öljyä, sulatejuustoa, homejuustoa yms. Silloin kannattaa tarkistaa niiden kalorimäärät ja kuinka paljon niitä laittaa, sillä niillä annoksen energiamäärä voi nousta paljonkin.

One 2 one Dietin tämän vuoden 2021 laihduttajakalenterissa on tästä reseptista hieman erilainen versio tammikuun kohdalla. Jos haluat kalenterin, niin voit kysyä valmentajilta, onko niitä vielä jäljellä. Nettikaupasta löytyy vielä myös. Lisäksi One 2 one Dietin nettisivuilta sivuilta löytyy lisää erilaisia ruokaohjeita.

Tämä annos sopii hyvin keventäjille ja sitä voi syödä One 2 one Dietin eri ohjelmien kolmannelta viikolta lähtien.

Lisää nyyteistä myös vanhassa blogijutussani grillivartaa ja kasvisnyytit

Pääset linkeistä katsomaan lisää joulukalentereiden luukkuja, myös aiemmilta vuosilta..

Rosvopaisti ja juurekset juhannuksen herkkuja

Rosvopaisti ja juurekset juhannuksen herkkuja

Rosvopaisti ja juurekset

Rosvopaisti ja juurekset juhannuksen herkut olivat meidän tämän juhannuksen pääruoka. Olemme tehneet rosvopaistia myös vuosia sitten juhannuksena. En enään muistanut tarkkaan miten valmistimme sen aiemmin. Hain netistä ohjeita ja löysin IltaSanomien ruoka- sivulta ohjeen, jonka luin ja sovelsimme niitä ja omia vanhoja muistoja rosvopaistin teossa tällä kertaa.

Rosvopaistin raaka-aineet

Rosvopaisti tehtiin tällä kertaa naudan- ja porsaanlihasta. Lihaa oli yhteensä n. 5kg. Lihat olivat 0,5- 1,5kg kokoisia paloja, sillä ostin vasta edellisenä päivänä lihat ja isompia paloja ei ollut saatavilla. Marinoimme lihat edellisenä päivänä. Marinadiin laitoimme n. 2 dl öljyä, 1 sitruunan mehu, hunajaa kunnon loraus, mustapippuria ja suolaa. Lihat laitoimme neljään muovipussiin ja jaoimme marinadin niihin. Laitoimme paistipussit yöksi jääkaappiin. Aamulla klo 7.30 otimme lihat lämpenemään ja sytytimme edellisenä iltana kaivettuun kuoppaan nuotion. Kuorimme porkkanoita, sipulia ja valkosipulinkynsiä. Pyyhimme lihoista ylimääriset marinadit ja siirsimme ne kostutetulle leivinpaperille. Jaoimme lihat neljään pakettiin nautaa ja possua sekaisin sekä pariin pakettiin lisäsimme possun kylkisiivuja lihan ympärille. Yhteen pakettiin laitoimme porkkanoiden ja sipulin lisäksi myös valkosipulia.

Rosvopaistin kääriminen

Rosvopaisti käärittiin ensin kostutettuun leivinpaperiin tiukasti. Muutaman leivinpaperikerroksen jälkeen käärimme paistit kostutettuun sanomalehteen. Kerroksia tuli useita. Lopuksi koko paketti käärittiin tiukasti n. kuuteen kerrokseen alumiinifoliota. Lopuksi laitoimme paistin ympärille rautalankaa ja teimme nostokoukun rautalangasta, kuten IltaSanomien ohjeessakin oli.  Kunnon nostokoukku auttoikin myöhemmin hyvin paistin laitossa kuoppaan ja kuopasta pois ottaessa. Koukku olisi voinut olla isompi, ja varsikin pidempi.

Rosvopaistin kuopan teko

Kaivoimme savusaunan viereen rosvopaistikuopan valmiiksi edellisenä iltana, koska juhannusaatolle oli luvattu kunnon sateita. Laitoimme reilun puolen metrin syvyisen kuopan pohjalle ja reunoille kerroksen kiviä. Poltimme jo illalla nuotiota kuopassa ja yöksi laitoimme pellin päälle ettei sade kastele kuoppaa. Aamulla n. 7.30 sytytimme nuotion kuoppaan ja samalla aloitimme savusaunan lämmityksen. Jouduimme pitämään peltiä nuotion yläpuolella, koska suurimman osan päivää satoi vettä. Noin klo 11 kaivoimme lapiolla kuopasta tuhkat ja hiilet kottikärryyn ja sitten olikin jo aika laittaa rosvopaisti paistumaan. Kuoppa oli tosi kuuma ja hiilien lapionnissa sekä paistin kuoppaan laitossa sai olla varovainen.

Rosvopaistin kuoppaan laitto

Kun suurin osa hiilistä oli poistettu kuopasta, laitoimme rosvopaistipaketit kivien ja loppujen hiilien päälle. Kuopasta kaivetut hiilet kaadoimme takaisin paistien päälle. Hiilien päälle laitoimme n. 20 cm hiekkaa ja katsoimme ettei mistään nouse höyryä, jolloin lämpö pysyy kuopassa paremmin.

Rosvopaistin kypsentäminen

Kun kuoppa oli peitetty tiiviisti, laitoimme sen päälle uuden nuotion. Pidimme siinä tulta koko iltapäivän, jolloin varmistimme että paistille riittää lämpö koko kypsymisen ajaksi. Vettä satoi suurimman osaa päivää ja päivän aikana saapuivat myös juhannusvieraat. Olin keittänyt aamulla riisipuuroa ison kattilan omalle porukalle sekä vieraille, koska varsinainen juhannusaaton ateria oli vasta illalla. Osa porukasta paistoi iltapäivällä myös makkaraa paistien päällä olevassa nuotiossa.

Hiillosperunat ja juuresnyytti

Pari tuntia ennekuin kavoimme paistin kuopasta, käärimme perunoita folioon sekä juureksia isoon nyyttiin. Perunat ja kasvikset laitoimme hiilosten päälle kypsymään ja kääntelimme niitä välillä.

Rosvopaistin kaivaminen

Osa porukasta ehti saunoa jo ennenkuin kaivoimme paistit kuopasta. Hiekat ja tuhkat piti kaivaa varovasti, kunnes saimme paistit esiin. Paistin ympärillä olevaan rautalankaan kiinnitetystä koukusta oli helppo nostaa paistit yksi kerrallaan pois. Paistipaketit olivat tosi kuumia ja nostimme ne kottikärryyn ja jätimme niihin jähtymään reiluksi puoleksi tunniksi.

Valmis rosvopaisti

Rosvopaistipaketit joutui aukaisemaan hanskat kädessä, sillä ne olivat edelleen todella kuumia sisältä. Laitoimme paistit ja vihannekset tarjoiluastioille. Kaadoimme osasta paistipaketeista paistolientä kattilaan, jota sai laittaa syönnin aikana kastikkeeksi lihalle, jos halusi. Paisti ei ollut juurikaan pienentynyt kypsymisen aikana, vaikka odotin että ne pienenee reilusti. Paisti murenikin jo leikattaessa paljon.

Kasviksia rosvopaistin kanssa

Laitoimme rosvopaistin, juuresten ja perunoiden lisäksi myös erilaisia vihanneksia ja hedelmiä keventämään juhannusaaton ateriaa. Grillasimme paistien lisäksi hieman myös makkaraa ja kasvissyöjille kasvispihvejä yms.

Ruokien kalorimääriä

Rosvopaisti juhannusaterian voi jokainen koostaa omanlaisensa. Jos haluaa tarkkailla kaloreita, kannattaa lautaselle kerätä paistin lisäksi paljon kasviksia, joiden kalorimäärät on huomattavasti alempia kuin lihalla, kastikkeilla, juustoilla tai vaikkapa makkaralla.

Olen kerännyt alle meidän juhannuspöydässä olleiden ruoka-aineiden energiamääriä. Lähteenä olen käyttänyt FINELIn sivuja

 

  • possun paisti, vähärasvainen 161kcal/100g
  • naudan paisti 113kcal/100g
  • possunkylkisiivu  344 kcal/100g
  • grillimakkara keskim. 229kcal/100g
  • peruna 75kcal/100g
  • porkkana 33kcal/100g
  • sipuli 29 kcal/100g
  • vesimeloni, kuorittu 37 kcal/100kcal
  • kurkku 11kcal/100g
  • paprika 29 kcal/100g
  • Tomaatti 23kcal/100g
  • salaatti 13 kcal/100g
  • ananas säilyke, omassa liemessä 53 kcal/100g
  • persikka säilyke, sokeriliemessä 66 kcal/10
  • majoneesit ja kastikkeet  n. 160-500 kcal/100g
  • Aura juusto 338kcal/100g
  • Halloumjuusto 285kcal/100g
  • Sinappi 21kcal/1rkl (16g)
  • ketsuppi 16kcal/1rkl (18g)

Tässäpä oli meidän rosvopaisti tarinamme. Rosvopaisti oli hyvää ja sitä riitti hyvin koko porukalle ( vajaa 20 henk.) Loppupaisti syötiin kylmänä sunnuntaina, kun grillasimme vanhempien luona osaittain samalla porukalla. Toivottavasti tästä tulee vinkkejä myös teille lukijoille, miten rosvopaisti ja juurekset tehdään.