Villasukat ja aamulenkki

Villasukat ja aamulenkki

 Villasukat ja aamulenkki

Villasukat lenkillä kenkien sijaan on mukavaa vaihtelua. Oletko kokeillut? Minkäverran sukkia ja miten villasukkakävely kannattaa aloittaa? Kerron tässä jutussa omia kokemuksia ja havaintoja villasukkailusta.

Olen pari vuotta sitten kokeillut polkujuoksijoiden harjoituksissa ekan kerran ja jäin siihen koukkuun samantien. Villasukkakävely onnistuu lähinnä talvella pakkasella, joten kesällä voikin käyttää sitten välillä ”paljasjalkatossuja”, jolloin saa saman hyödyn kuin villasukilla.

Villasukilla kävellessä esimerkiksi jalkaterä, nilkka ja sääri saavat erilaista harjoitusta, kuin tukevapohjaisissa kengissä. Esimerkiksi jalkaterän alueella on 26 luuta, ja suuri määrä pieniä lihaksia, jänteitä ja sidekudosrakenteita yms.

sadonkorjuukasviket

Villasukat jalkaan ja lenkille

Tänään sitten päätin jälleen aloittaa villasukkakävelyn ja taisinpa vähän hökätäkkin. Kun aloittaa sukkailun tai paljasjalka lenkkeilyn kannattaa aloittaa varovaisesti. Moni innostuu heti tekemään kaikki pakkaslenkit sukilla, jolloin jalkaterät voi tulla helposti rasitusvammoja. Jalat kipeytyy ensin helposti, kun jalkapöydässä on niitä lihaksia ja jänteitä, jotka ovat normaalisti kävellessä passiivisia.

Tänään oli tarkoitus tehdä vain pikku kävelylenkki, joten nyt uskalsin lähteä villasukilla. Kävelin vanhemmille ja oli tarkoitus kävellä suoria takaisin, mutta pitihän sitä koukata sitten vähän metsäänkin. Nyt alkuun käyn korkeintaan kerran viikossa pienen lenkin ja sitten, kun jalat tottuu voin pidentää lenkkiä ja käydä ehkä toisenkin lenkin viikossa.

Viime kesdänä en uskaltanut käydä ollenkaan paljasjalkatossuilla kevään jalka jutun takia. Niiden kanssa pitää aloittaa myös maltilla, kuten tein edellisenä kesänä. Pitkin kesää lisäsin matkaa ja välillä hölkkäilinkin. Ehkä mukavin lenkki taisi olla pieni Karhunkierros, jossa osan matkaa hölkkäilin ja hyvin sujui.

sadonkorjuukasviket

Monenlaisia teitä ja polkuja

Villsukkalenkkeilyssä voi mennä monenlaisia polkuja ja teitä tai umpihankia, sillä lunta ei mene kenkään eikä tarvi erikseen suojata nilkkoja paleltumiselta tai kastumiselta. Kuljen normaalisti talvellakin lenkkareilla tai polkujuoksukengillä. Lumihangessakin on silloin helppo mennä.

Vaihtelevat polut ja maastot ovatkin hyviä jalkaterän ja nilkan esim. liikkuvuuden parantamiseen. Tänään menin Jylhään menevää ulkoilureittiä pienen pätkän. Siinä oli muitakin kävellyt ja se oli melko epätasaista, joten sopi hyvin minulle ja kuntoutettava nilkkani sai hyvää liikkuvuusharjoittelua. Epätasaisella pohjalla liikkuessa myös tasapaino paranee ja minullekkaan siitä ei ole haittaa, kun ikää alkaa jo olla. Tykkään kulkea myös traktorin jälkiä pitkin, joka on myös jalkaterälle hyvää treeniä.

Aiempina vuosina olen käynyt myös jäällä lenkkeilemässä sukilla ja sinne ne sopivat myös tosi hyvin. En tykkää hiihtämisestä tai oikeastaan suksien voiteluista ja muusta siihen liittyvästä, joten sukat suksien tilalta sopii näin laiskalle ihmiselle paljon paremmin. Sukat vaan ei oikein luista, jos haluaa vauhtia lisää… mutta se oiskin sitten hyvää käsitreeniä sauvojen kans, jos sukilla haluiaisi mennä luistelutyylillä. Pitäisköhän kokeilla???

sadonkorjuukasviket

Käytännön juttuja sukkailuun

Tänään oli pakkasta n. 10 astetta kun lähdin sukkailuun. Laitoin ensin tavalliset urheilusukat alle ja päälle kolmet villasukat ja viimeiseen väliin säärystimet. Lenkin aikana meinas tulla varpaille turhan lämmin, joten kahdet paksummat villasukat olisi riittänyt. Olen ollut joskus 25 asteessa kolmilla villasukilla ja se on riittänyt. Päälimmäisiksi kannattaa valita kaikkein tiukimmat ja tukevimmat tiheään kudotut sukat, jolloin ne pysyvät hyvin jalassa, evätkä ala valumaan kesken lenkin niin helposti. Tiheään kudotut sukät pitävät puolestaan lumipölyn ulkopuolella. Alimmaisiksi tai väliin voi laittaa sitten ne harvempaan kudotut sukat, niin sinne jää hyvin ilmavälejä.

Jos käy lenkin välillä kyläilemässä, kuten minä tein tänään, kannattaa jättää sukat ulos sisällä olon ajaksi. Jos on välillä sukilla sisällä, niin sukkien lumi sulaa ja on ikävä sitten lähtä jatkamaan märillä sukilla matkaa.

sadonkorjuukasviket

Nyt vaan kokeilemaan

Ei muuta kuin kokeilemaan, jos et ole aiemmin kokeillut. Muista aloitta kuitenkin pikkuhiljaa!!!

Minä ainakin liikun jatkossakin villasukilla, koska kevään jalkaongelmien takia jalkojen lihasten ja muiden juttujen toiminta on alkanut jälleen enemmän kiinostaa. Jos koko ajan kulkee tukevilla kengillä jalkaterä passivoituu enemmän, joten jalan kuntoutusta pitää tehdä monella tapaa sitten.

Edellmainitulla on merkitystä myös muuhun jalkojen ja ylemmän kropan toimintaan. Minulla on ”lättäjalka” joten ja polvet kääntyvät vähän sisäänpäin. Näihin liittyviä harjoitteita olenkin sitten opetellut syksyn aikana. Nämä jutut ovat mielenkiintoisia, kun niihin lähtee perehtymään. Pienellä vaivalla voi saada paljon aikaiseksi.

Villasukkia meillä onneksi riittää, sillä äitini ja anoppini ovat olleet innokkaita sukkien kutojia. Meillä on kyllä totuttu niitä myös käyttämäänkin. Uusia sukkia pidetään sisällä, seuraavaksi niillä mennään lenkille ja lopuksi ne joutaa savusauna sukiksi. Tänään (kirjoittaessa on lauantai) meillä onkin vuorossa savusauna, joten villasukille sitten sinne myös.

Pääset linkeistä katsomaan lisää tämän vuoden ja aiempien viuosien joulukalentereiden luukkuja…