Metsäretkellä makkaraa ja maitokaakao. Kuinka paljon ne sisältävät energiaa? Mitä tuotteiden ravintosisällöt kertovat? Miten laihduttajan tulisi suhtautua niihin? Mitä voisi paistaa nuotiolla makkaran tilalta?

Tyttärelläni Maijalla oli tänään etäopiskelutehtävissä käydä metsässä tekemässä koulutehtäviä. Kävimme samalla reissulla Jylhän laavulla paistamassa makkaraa. Mukana meillä oli myös maitoon tehtyä kaakaota.

Metsäretkellä paistettu makkara

Makkara

Nuotiolla paistettu makkara kuuluu perinteisesti talven metsäretkille. Mekin paistoimme makkaraa nuotiolla. Ketsuppi ja sinappikin oli tietysti mukana.

Oletko katsonut makkarapaketin ravintosisältöä ja mitä se kertoo?

Kuvassa meidän makkarapaketin ravintosisältö. Yksi makkara on 100g, joten tästä paketin luvuista on helppo katsoa mitä yksi makkara sisältää.

Yhdessä makkarassa on energiaa 238 kaloria. Vrt. kananfile reilu 100 kcal/100 g. Makkaran runsaampi energianmäärä tulee rasvasta jota makkarassa on 19 g ja kanan fileessä vain muutama gramma. Proteiinia makkara sisältää vain reilu kolmannes kanaan verrattuna ja kananfileessä ei ole hiilihydraatteja.

Yksi ongelma makkarassa on myöskin suolan määrä. Yhdessä makkarassa on 2 g suolaa ja koko päivän suolansaantisuositus on vain 5 g.

Jos haluat kevyemmän ja terveellisemmän vaihtoehdon nuotiolle, voit ottaa retkelle mukaan kananfileitä, sillä nekin sopivat hyvin ”makkaratikulla” paistettavaksi kuten kesällä pihalla grillatessakin.  Voit maustaa ne itse ennen lähtöä ja lisätä suolan vasta paistetun kanan pinnalle, jolloin suolan määrääkin voi helposti vähentää. Kun laitat suolan valmiin lihan pinnalle, riittää pienempi määrä antamaan makua.

 

Ketsuppi ja sinappi

Useimmat meistä pitävät ketsupista ja / tai sinapista. Onko niissä kaloreita vai voiko niitä käyttää ihan vapaasti? Seuraavassa ketsupin ja sinapin ravintosisältöjä.

 

Ketsuppi sisältää energiaa 80 g /100g . Tässä jutussa olevan makkaran päällä on ketsuppia n. 10g, joka sisältää 8 kcal. Sokeria ketsupissa on 17 g/ 100 g. Kuvan makkaran päällä on silloin n. yli puoli palaa sokeria. vaikka ei heti niin ajattelisi.  

Ylläolevassa kuvassa on sinapin ravintosisältö. Sinapissa on energiaa 210 kcal /100 g. Ylläolevassa makkarassa oli n. 10g sinappia, joten siinä annoksessa on n. 21 kcal.

Tässä makkara esimerkissä sinapin ja ketsupin määrät on melko pieniä, mutta monet käyttävät ketsuppia moneen paikkaan ja suuria määriä. Kannattaa muistaa, että näistä kertyy pikkuhiljaa niitä turhia kaloreita päivän kokonaisenergia määriin. 

Retkijuomana kaakaota

Meillä oli retkieväänä maitoon tehtyä kuumaa kaakaota. Mitä maitoon tehty kaakao sisältää alla olevan kuvan kaakaopaketin mukaan?  2 dl valmista kaakaojuomaa sisältää energiaa 145 kcal, josta reilu 50 kcal tulee kaakaojuomajauheesta ja loput maidosta ravintotaulukon mukaan. Valmiin juoman sokereista tulee puolet kaakao jauheesta ja puolet maidosta. Annoksen proteiini tulee lähes kokonaan maidosta. Maitoon tehty kaakao onkin hyvä proteiinin lähde. Maidossa on myös paljon kalsiumia. 2dl:n annoksesta saa neljänneksen päivän kalsiumin tarpeesta. Kalsium on tärkeä luiden rakennusaine.

Retkieväs kokonaisuudessa

Retkievään energiamäärät

* Makkara 238 kcal

* Ketsuppi 8 kcal

* Sinappi 21 kcal

* Kaakao 145 kcal

YHTTEENSÄ 412 kcal

Jos santsaa toisen makkaran ja toisen kupin kaakaota, saa 824 kcal yhteensä. Eli oliko kevyt rekieväs? Jos laihduttaa, kannattaa miettiä vaihtaisiko makkaran kanafileeseen ja vihanneksiin sekä kaakaon kahviin.  Sillä n.  sadasta grammasta kanan filettä tulisi reilu 100 kcal. Vihanneksista esim kurkusta 100 g:n annoksessa on vain n.  10 kcal ja tomaatissa n. 20 kcal. Kahvista kaloreita ei tule juuri ollenkaan. Vaikka satsaisi useamman annoksen kanaa, jäisi energia määrät huomattavasti pienemmiksi kahvin kanssa kuin makkara kaakaon kanssa.

Valintoja kannattaa miettiä, jos haluaa pitää painon hallinassa tai laihduttaa. Jos kerran talvessa käy metsäretkellä vähän tuhdimman evään kanssa, ei ole niin vakavaa. Mutta jos käyt joka viikko ja vaikkapa useampana päivänä viikossa, on sillä jo suurempi merkitys ja jos vielä laihdutat.

Kaivellaan vielä veistä haavassa toteamalla että 1 läskikilo on 7000 kcal. Jos käy viikon jokaisena päivänä metsäretkellä syömässä 2 makkaraa ja 2 kuppia kaakaota  (n. 800 kcal), vastaa se reilua läskikiloa viikossa…

Ps. Eihän kerrota kenellekkään, että minä söin tänään 2 makkaraa ja join 2 kuppia kaakaota… Onneksi Valmentajani ei tiedä….ainakaan vielä.  Harmi vain kun se näkyy aamulla vaakalla ja itsellä on vielä niiden kuuluisien viimeisten kilojen pudotus menossa…tiistaina Valmentajalle punnitukseen meno…. Että HUPSIS!!!! Niin olihan minulla Cambridge patukkakin taskussa, mutta unohtui makkaran huumassa. siitä olisi tullut vain n. 200 kcal ja takuulla terveellisempi, kuin makkara.

Lisää eri ruokien kalorimääriä voit katsoa esim. Finelistä.

Retkievääksi hyviä vaihtoehtoja löytyy myös leivistäkin, mikäli valitsee vähän mitä niihin laittaa. Käy kattoon lisää leivistä vanhasta jutusta.