Ruokaremontti – mitä siitä seurasi?

Ruokaremontti – mitä siitä seurasi?

Ruokaremontti – mitä siitä seurasi

Ruokaremontin voi tehdä monella tavalla. Tässä asiakkaani tarinaa, mitä tapahtui kun hän teki Cambridge Ohjelman Kymppi pois -ohjelman pari vuotta sitten. Tarina on hänen itsensä kirjoittama ja paahtoleipä kuva myös hänen kuvaamansa. Tarinan jälkeen vielä painokäyrä, joka kertoo myös miten Kymppi pois ohjelma sujui.

Ruokaremontti kannattaa!

”” Kilojen salakavala kertyminen on monen tekijän summa ja siksi siihen ei ole olemassa yhtä selittävää syytä. Omista ruokailutottumuksistani ennen laihduttamisen alkua puuttui suunnitelmallisuus. Kun oli nälän tunne, söin sitä mitä juuri sillä hetkellä teki mieli. Yleensä se oli jotain hyvin makeaa, rasvaista tai raskasta. Ruokailuajat olivat epämääräiset, ruokailuvälit liian pitkät ja ravintoa kertyi epätasaisesti vuorokauden mittaan.

Aamuisin ruoka ei tahtonut maistua, ja yleensä söin vain jotain nopeaa ja makeaa: jugurtin, jossa on paljon piilosokeria ja paahtoleipää ja marmeladia, joka on lempijuttuni aamulla. On vieläkin, mutta palataan siihen myöhemmin.

Tunnin kestäneen työmatkan jälkeen oli töissä heti heikonlainen olo, koska nopeasti noussut verensokeri oli ehtinyt romahtaa. Söin lounaaksi jotain valmiseinestä, joka ei pitänyt nälkää poissa kovin kauaa. Siinä vaiheessa, kun palasin kotiin, nälkä oli jo muuttunut sellaiseksi olotilaksi ettei ruoka maistunut ja niinpä päivällinen jäi välistä. Iltapala juuri ennen nukkumaan menoa oli raskas: vaaleaa leipää, juustoa, makkaraa; kaikkea raskasta, joka vaikutti unen saantiin. Koska söin paljon illalla, aamulla ei taaskaan ollut nälkä ja sama kierre jatkui.

Laihduttamisen loppuvaiheessa huomasin, että ruokailun painopiste oli siirtynyt aamuun ja pieneni iltaa kohden. Aamuateriasta oli tullut päivän tärkein ateria, johon panostan tietoisesti. Rahkaa, marjoja, talkkunajauhetta tai leseitä. Leipää/kananmunaa, salaattia, itse tehtyä inkiväärijuomaa. Kahvia ja niin, sitä paahtoleipää ja marmeladiakin voin syödä kohtuullisesti. Koska aamupala on muuten terveellinen ja runsas, ei paahtista ja marmeladia enää mahdukaan sisään ylettömiä määriä.

Työpäivän aikana syön lounaaksi itse tehtyä ja pakasteesta lämmitettyä kotiruokaa. EI mitään laihdutus- muonaa vaan aivan tavallista, jossa mukana isosti kasviksia. Päivälliseen satsaan nyt hyvin, jotta iltapalalla ei tarvitse syödä liikaa. Kevyt iltapala takaa sen, että aamulla on taas riittävä nälkä syödä hyvin.

Nyt harjoittelusta on tullut automaatio. Enää ei tarvitsisi miettiä jokaisen ruokailun energiamäärää, mutta edelleen laitan päivittäisen kalorimäärän ylös, jotta muistan mitä on tullut syötyä. Valtavan suuria määriä ruokaa ei kerralla enää voi edes syödä vatsalaukun kutistuttua ruokavalion seurauksena. Hyvin rasvaista ja raskasta ruokaa ei voi syödä kuin vähän, sillä se aiheuttaa huonovointisen olon. Terveellinen ruoka takaa sen, että liikunta ja liikuntasuorituksesta palautuminen on helpompaa.

Sinulle joka mietit, kannattaako ruokaremontti, voin vakuuttaa, että kannattaa ehdottomasti!

Et tule menettämään mitään mutta saat itsellesi sitäkin enemmän; itseluottamusta, terveyttä ja keveän olon. Lisäksi kauniimman ulkonäön. Ruokaremontti ei tarkoita itsensä kiduttamista. Voit edelleen nauttia siitä ruoasta mistä eniten pidät, mutta opit nauttimaan siitä kohtuullisesti. Silloin se maistuu vielä paremmalta kuin ennen.

Minulle kaikkein mieluisinta on se paahtoleipä ja marmeladi aamuisin. Iloitsen siitä nyt enemmän kuin ennen koska nautin siitä kohtuullisesti. Vaikka kyseessä on lempiruoka, ei edes sitä enää tee mieli syödä liikaa kerrallaan. Kokemus siitä, että minä hallitsen ruokaa eikä ruoka minua; se on se juttu.

Elämä jatkuu ruokaremontin jälkeenkin, ja paljon kivempana kuin ennen! ””

painokäyrä

Siinäpä oli hänen tarinansa. Yllä kuvan painokäyrässä näkyy miten laihdutus eteni ja miten pudotetut n. 14 kg on pysynyt. Kymppi pois ohjelman jälkeen lähti vielä muutama ylimääräinen kilo ja nyt on tasapainoiluakin ollut jo puolitoista vuotta ja viimeinen punnitus oli eilen. Seuranta-aika otettiin jälleen parin kuukauden päähän, jolloin tarkistamme miten on mennyt.

Jos sinä haluat laihduttaa ja tehdä siinä samalla ruokaremontin, Voit tehdä myös Kymppi pois -ohjelman tai jonkin muun One 2 One Dietin Ohjelman. Erityisesti Kymppi pois sopii hyvin kympin pudotukseen tai isompaan tai pienenpään ruokaremonttiin. Huom! Silloin, kun ylläoleva asiakkaani teki sen olimme Cambridge Ohjelma. Sen jälkeen nimi ja Brändin ulkonäkö muuttui, mutta tuotteet ovat pysyneet lähes samoina ja valmennukset myös. Kymppi pois -ohjelmaa on hieman uudistettu mutta sama teho kuin ennenkin. Minun ajanvaraus ja yhteystiedot löytyvät www.outikolehmainen.fi

 

Pikapuuroa ja puolukoita

Pikapuuroa ja puolukoita

Puuro puolukoilla

Pikapuuroa ja puolukoita

Pikapuuroa ja puolukoita tulee usein aamupalaksi, jos on kiire töihin tai lenkille. Tänään olikin aamulla lähtö Kuusamoon heti aamusta aikaisin, joten nopea aamupala oli paikallaan. Mun pikapuuro on One 2one Dietin puuro, josta pidän paljon. Normaalisti meillä on myynnissä Original puuro ja Omenan ja Kanelin makuinen, mutta tällä hetkellä on pieni erä myös siirappi- ja marjapuuroa

puuroja

Tänään tein siirappipuuroa puolukoilla. Nämä puurot voi tehdä mikrossa, mutta minusta on parempaa, kun laittaa jauheen mukiin tai kippoon ja kaataa kuuman veden päälle sekä sekoittaa haarukalla. Sitten vain annan hetken olla ja syön.

Tällä kertaa laitoin puuroon hieman puolukoita ja ne sopi hyvin tähän makuun.

Nämä puurot sopivat hyvin aamupalaksi, koska näissä on pienessä kaikki tarvittavat ravintoaineet aamupalalle ja ne pitävät hyvin myös nälän loitolla. Itse voi lisätä vielä marjoja oman mielen mukaan.

Kuvan Original puurosta, jota usein itse syön, tulee myös hyvä tuorepuuro punaherukoilla.

Lisää tuorepuurosta voit lukea viimevuoden kalenterista luukusta 6.

Pääset linkeistä katsomaan lisää joulukalentereiden luukkuja, myös aiemmilta vuosilta..

Reseptejä kasviksista

Reseptejä kasviksista

reseptejä kasviksista

Reseptejä kasviksista

Reseptejä kasviksista on nykyään helppo löytää netistä, jos ei viitsi keittokirjoja katella. Oletko hakenut niitä? Minä olen laiska hakemaan sillä useinmiten katon mitä kasviksia jääkaapista tai pakasteesta löytyy ja teen niistä sitten jotakin pöperöä.

Itsellä on hortonomin ja puutarhaopettajan tausta ja aikoinaan opetin vihannes ja marjanviljelyä puutarhaoppilaitoksessa. Meillä kotona viljeltiin myös mansikoita useita kymmeniä vuosia, joten kasvikset ovat monella tapaa tuttuja. Opiskelijoiden kanssa tutustuttiin aina syksyisin mahdollisimman moneen eri kasvikseen ja teimme niistä myös ruokaa. Marjoja olen myös tottunut käyttämään vähän kaikessa muodossa, koska vanhemmillani kasvatettiin ja kasvatetaan edelleen monenlaisia marjoja mansikoiden lisäksi.

Nykyään kaupoissa on myös paljon erilaisia kasviksia myynnissä ja syksy on parasta aikaa tehdä löytöjä ja kokeilla niitä. Monet asiakkaistani kyselevät usein kasvisruokareseptejä. Laitan tähän muutaman nettisivun, joista voi olla apua uusiin kasviksiin tutustumisessa ja ehkä joku uusi reseptikin voi löytyä tai niistä voi ottaa vinkkejä. Allaolevat sivustot ovat minun mielestä hyviä ja käyttökelpoisia.

Kasvikset.fi

Puhtaasti kotimainen reseptejä, yrttejä yms…

Sydänmerkki reseptit

www.k-ruoka.fi/reseptit

Järvikylä sivuilla yrtti yms juttuja

Satokausi sivut

Arktiset Aromit mm marjareseptejä

Tai kirjoita hakukenttään vain kasvikset, vihannekset, marjat, yrtit yms ja reseptit…

One 2 one Dietin sivuilta löytyy myös hyviä esimerkiksi laihduttajille sopivia reseptejä. Lisäksi meidän 2021 kalenterissa on 12 kevyttä reseptiä. Voit kysellä valmentajilta vieläkö 2021 vuoden kalentereita löytyy….

 

Mitä sitten kannattaisi huomioida uusien reseptien valinnassa?

Jos haluat vähän kevyempiä reseptejä, katso kuinka paljon niissä on rasvaa sillä öljyissä on n. 80-90 kcal / 10g energiaa. Voissa on n. 70 kcal / 10g. Kuohukermassa on energiaa n. 35 kcal / 10g. Tämä 10 g on vain n. 1rkl.

(Huom! ”Mitta” rkl on 14g)

Muita runsaasti energiaa sisältäviä ovat juustot, pähkinät, mantelit ja mantelijauhot sekä esimerkiksi kookosmaito. Näitä runsaasti rasvaa sisältäviä aineksia onkin usein paljon kasvisruuissa ja monet sanovat että syövät kevyesti, kun syövät kasvisruokaa. Kannattaa olla trarkkana näiden suhteen…

Kannattaa myös huomioida kovat rasvat, joita saa paljon voista, kermasta, kookosrasvasta jne.

Leivontaohjeissa puolestaan kannattaisi suosia täysjyväjauhoja sisältäviä ohjeita. Jos tykkää laittaa leipään tai sämpylöihin siemeniä tai pähkinöita, kannattaa niiden kanssa olla myös varovainen samoin mantelijauhot. Jos niitä käyttää huomioi silloin muu rasvan käyttö, ettei energiamäärät pauku sinä päivänä ihan kauheasti.

Mitä enempi resepti sisältää kasviksia, sitä parempi.

Tässäpä muutama pikkuvinkki reseptejä valitessa tai tuunatessa.

Kokeile rohkeasti eri kaviksia ja tuunaa reseptejä, niin löydät varmasti hyvää ja kevyttä terveellistä syötävää….

Pääset linkeistä katsomaan lisää joulukalentereiden luukkuja, myös aiemmilta vuosilta..

Hedelmiä välipalaksi

Hedelmiä välipalaksi

hedelmiä

 Hedelmiä välipalaksi

Hedelmiä välipalaksi on hyvä valinta kaikille, jotka haluavat syödä terveellisesti.

Hedelmissä on paljon hyviä ravintoaineita ja vitamiinejä sekä kivennäisaineita. Hedelmien ravintosisältöjä voit käydä katsomassa vaikkapa Kasvikset.fi sivuilta.

Mikä on sinun lemppari hedelmäsi? minun on banaani, koska se on helppo ottaa mukaan ja kuoriminenkin onnistuu ilman apuvälineitä. Siinä on hyvin energiaa, vaikkapa pitemmällä retkellä välipalaksi.

Monet sanovat ettei banaania voi syödä, kun siinä on niin paljon kaloreita. Loppujen lopuksi siinä on energiaa paljon vähemmän, kuin vaikkapa suklaapatukassa, pullassa tai kaikenmaailman energiapatukoissa.

Tässäpä hedelmien energiamääriä kuorineen ja kuorittuina Finelistä:

Banaani kuorineen 59 kcal/ 100g -> Keskikok. 1kpl 190g / 111kcal

Banaani kuorittu 87 kcal/ 100g -> Keskikok. 1kpl 125g / 109 kcal

Omena ulkom. kuorineen 39 kcal / 100g -> Keskikok. 1kpl 200g / 78kcal

Omena ulkom. kuorittu 45 kcal / 100g -> Keskikok. 1kpl 175g / 73 kcal

Mandariini kuorineen 36 kcal / 100g -> Keskikok. 1kpl 105g / 38 kcal

Viinirypäle keskiverto 74 kcal / 100g -> 1kpl 7g / 5kcal

Finelistä löytyy hyvin yleisimmät hedelmät kuorineen ja kuorittuina tai muita eri vaihtoehtoja niistä. Monesti tuleekin mietittyä, että onko energiamäärät ilmoitettu millaisesta tuotteesta. Samoin Finelistä löytyy vaikkapa erilaisten lihojen energiapitoisuuksia esim paistettu, keitetty, raaka jne. Käyt utustumassa fineliin ihan ajan kanssa.

Lisää hedelmien energiapitoisuuksi voi käydä lukemassa myös vuoden 2020 joulukalenterista jutusta Hedelmät vaihtoehto naposteluun. Siellä on myös minun hedelmädippi suosikkini illanistujaisiin tai leffailtaan tai mikseipä välipalaksikin.

Hedelmiä voi syödä myös One 2 one Dietillä laihduttavatkin aamupalalla jo Kymppi pois Ohjelman 5. viikolla tai välipalaksi ne sopii vaikkapa ohjelman viimeisillä viikoilla ennen tasapainoilua jo.

Pääset linkeistä katsomaan lisää joulukalentereiden luukkuja, myös aiemmilta vuosilta..

Einekset – voiko niitä syödä?

Einekset – voiko niitä syödä?

maksalaatikkoa ja sekavihanneksia

Einekset – voiko niitä syödä?

Einekset, sopivatko ne laihduttajan tai painonhallitsijan ruokavalioon? Voitko sinä syödä niitä? Pitääkö ruoka olla aina itse tuoreista raaka-aineista tehtyä?

Eineksistäkin voi koostaa helposti lautasmallin mukaisen aterian tai keventää eineksiä kasviksilla. Tässä esimerkissä on maksalaatikko pakastevihannekset..

Tänään töihin mennessä kävin kaupassa, ja minulla alkoi tekemään mieli maksalaatikkoa, jota en ole pitkään aikaan syönyt, niinpä ostin laatikon sitä. Kävin samalla pakastealtaalla ja hoksasin, etten ole sekavihanneksiakkaan syönyt aikoihin. Nykyään on paljon erilaisia pakastevihannesvaihtoehtoja, joten perinteiset sekavihannespussit ovat ihan unohtuneet. Niinpä nekin tarttui kaupasta mukaan.

einekset maksalaatikkoa ja kasviksia

Eineksistä on helppoa katsoa energiamäärät, koska tuotetiedoista löytyy energiamäärä kcal / 100g ja pakkauksessa lukee sen paino.

– Maksalaatikko rusinaton 180 kcal / 100g

Laatikko oli 400g, josta otin n. puolet  200g -> 360 kcal

– Sekavihannespussi 45 kcal / 100g

Koko pussi oli 250g, josta otin melkein koko pussin 200g -> 90 kcal

Näin lautaselle tuli puolet kasviksia ja puolet ruokaa yht. 450 kcal

Korvaamalla puolet maksalaatikosta vihanneksilla pienenee annoksen energiatiheys huomattavasti, vaikka kuvan sekavihannekset eivät ole niitä keveimpiä vihannessekoituksia. Jos olisin syönyt 400 g maksalaatikkoa, enkä yhtään vihanneksia, olisi koko maksalaatikko ollut 720 kcal. 

Kuten näet vaihtamalla puolet vihanneksia, kevenee tässäkin tapauksessa ateria 270 kcal. Jos olisi vielä ottanut osaksi ateriaa kevyempiä vihanneksia, vaikkapa  kurkkua ja tomaattia olisi aterian energiamäärä pudonnut vielä lisää.

Jos ateriasta haluaa tehdä vielä oikein perinteisen lautasmallin mukaisen, kannattaa mukaan ottaa täysjyväleipää pala ja sen päälle kasvirasvamargariiniä. Juomaksi Maitoa lasi, josta saa kalsiumia. Näin ateria olisi vielä monipuolisempi.

Eineksetkin ovat ihan käyttökelpoista syötävää, kun katsoo, että puolet ateriasta on kasviksia. Parempi syödä vaikka einesateria, kuin jättää se kokonaan syömättä. Valmis makaronilaatikkokin sopii hyvin aterialle. 2019 vuoden kalenterissa on juttua makaronilaatikosta.

Kuvan lautasella olevan annoksen voi syödä melkein jo One 2 one Dietin Kymppi Pois ohjelman viidennellä viikolla, kun hieman annoksen kokoa tarkentaisi tai vaihtaisi vihanneksia vaikkapa kurkkuun ja tomaattiin yms. vielä kevyempiin vaihtoehtoihin. Tarkan energiamäärän viidennen viikon aterialle saat valmentajaltasi.

Pääset linkeistä katsomaan lisää joulukalentereiden luukkuja, myös aiemmilta vuosilta..